view this site in English

Blessures voorkomen

Als je veel tennist vergroot automatisch de kans op blessures. Dit is natuurlijk precies wat iedere tennisser niet wil. Daarom een aantal tips om deze blessures te voorkomen of anders zo min mogelijk te belasten.

Het juiste tennisracket
Als je gevoelig bent voor armblessures raden wij je aan te kiezen voor een flexibel racket. Deze rackets zijn over het algemeen kleiner en hebben een dunner frame dan stijve tennisrackets. Doordat een flexibel tennis racket een grotere veerkracht heeft, is het racket ‘vriendelijker’ voor je arm.

Kies een goede tennissnaar voor minder trilling
Het belang van een goede tennissnaar wordt vaak onderschat. De snaar in het racket bepaalt hoeveel trilling je voelt. Te veel trillingen zorgen voor een tennisarm. Als je armproblemen hebt kies je bij voorkeur een dunne snaar. Deze is elastischer en vangt de trillingen beter op. Als je toch liever een dikke snaar hebt, kiest dan voor een hybride bespanning. Dit is een combinatie van beide snaren. Vervang ook regelmatig je snaren. Deze hebben een beperkte levensduur en vangen na een tijd de trillingen minder goed op.

Kies de juiste grip(maat)
gripmaat kiezen

Zowel een te grote als een te kleine grip zorgen ervoor dat je in je racket gaat knijpen. Dit veroorzaakt weer overbelasting van de onderarmspieren. Ook het materiaal van de grip is belangrijk. Een leren grip geeft meer gevoel, maar wordt wel sneller nat door zweet. Een synthetische grip neemt beter vocht op. Zorg ervoor dat je grip niet te glad wordt door slijtage.
 
Tennisschoenen
De grip van je tennisschoen is ook erg belangrijk, stem je schoenen af op de baansoort waar je op speelt. Om minder risico te lopen op blessures kan je het beste tennissen op een gravelbaan. Als je op een stroeve baan speelt, kies dan een zool zonder profiel. Op een baan waar je goed kunt glijden zoals gravel kies je voor een zool met iets meer profiel. Op hardcourt speel je het beste op een schoen met een zool waarop een noppenprofiel wordt gecombineerd met een visgraatprofiel. Op (kunst)gras kan je het beste een zool kiezen van hard rubber met een noppenprofiel.

Een goede warming up
Een goede warming up is altijd belangrijk, zeker als je gevoelig bent voor blessures. Je kunt beginnen met inlopen en verschillende rekoefening voor de armen en benen. Tijdens het inspelen begin je op een klein veld, in een laag tempo en met weinig kracht. Gebruik geleidelijk meer kracht en vergroot de afstand en eindig met een paar bewegingen op volle kracht.

Realisatie: verenigingenweb